Szukaj w serwisie

Kategorie:

Temat na czasie | Nowo¶ci rynkowe | Wydarzenia | Rynek budowlany | Prawo | Finanse | Narzêdzia | Zabytki

Tutaj jeste¶: Aktualno¶ci / Temat na czasie

Kolory w pracy architekta i malarza

kategoria: Temat na czasie, opracowanie: Redakcja, ¼ród³o: Sigma Coatings
obrazek aktualno¶ci
Kolory w pracy architekta i malarza [fot.: Sigma Coats]

Kolor, jaki jest, ka¿dy widzi. Ale czy naprawdê..? Na co warto zwróciæ uwagê podczas projektowania i aran¿owania wnêtrz?

Czêsto dobór kolorów we wnêtrzu pozostaje ca³kowicie zale¿y od preferencji klientów, do których malarze i architekci dostosowuj± po prostu swoje plany. Aran¿acja kolorów wbrew pozorom wymaga jednak wiêkszej uwagi i analizy czynników, o jakich przeciêtni klienci nie maj± wiêkszego pojêcia.

 

 

  • Oprócz osobistych preferencji podczas dobierania kolorów koniecznie powinno siê uwzglêdniaæ m.in.: wielko¶æ pomieszczenia, rodzaj o¶wietlenia, ilo¶æ wpadaj±cego ¶wiat³a czy te¿ rodzaj t³a. Zadaniem dobrego fachowy jest, wiêc uwzglêdnienie oraz zwrócenie uwagi na te kwestie – wyja¶nia Anna Korecka, Junior Brand Manager Sigma & Dekoral Professional, oferuj±cej profesjonalne farby dla malarzy zawodowych i architektów.

Czym w³a¶ciwie jest kolor?

Wbrew obiegowym opiniom kolor nie jest sta³± cech± przedmiotów lub powierzchni. Barwy w rzeczywisto¶ci s± wra¿eniami psychicznymi, pojawiaj±cymi siê w naszych mózgach, kiedy oko rejestruje wi±zkê promieniowania elektromagnetycznego w postaci ¶wiat³a. Wpadaj±c do oka, promieñ ¶wietlny przechodzi impulsem nerwowym do odpowiednich stref mózgu.

Podstawowe trzy barwy, które postrzegamy to ¿ó³ty, czerwony i niebieski. Dziêki ró¿nym po³±czeniom otrzymujemy szereg kolorów pokrewnych – ich rozbudowana paleta stwarza tonalne przej¶cia pomiêdzy barwami podstawowymi. I tak z po³±czenia np. czerwieni i ¿ó³ci powstaje pomarañczowy a czerwieni i niebieskiego fioletowy.

Czynniki wp³ywaj±ce na postrzeganie kolorów

¦wiat³o to, jak wiadomo, wycinek promieniowania elektromagnetycznego, dostêpnego naszym oczom.

  • Indywidualny sk³ad widmowy konkretnego promieniowania ma najwiêkszy wp³yw, na to, jak obieramy poszczególne kolory. Specyficzna budowa ludzkiego oka sprawia jednak, ¿e na postrzeganie kolorów wp³ywaj± tak¿e dodatkowe czynniki – wyja¶nia Anna Korecka.

Najwa¿niejsze po¶ród nich to:

  • W³a¶ciwo¶ci spektralne ogl±danej powierzchni – jej zdolno¶æ do odbijania poszczególnych d³ugo¶ci fal ¶wiat³a.
  • Rodzaj i ¼ród³o o¶wietlenia – Postrzeganie kolorów zmienia siê w zale¿no¶ci od stosowanego o¶wietlenia. Do typowych ¼róde³ nale¿y zaliczyæ: ¶wiat³o ¿arowe, ¶wiat³o fluorescencyjne, ¶wiat³o diodowe oraz ¶wiat³o dzienne (zró¿nicowane zale¿nie od pory dnia). Wybrana farba w zale¿no¶ci od zastosowanego o¶wietlenia bêdzie dawaæ odmienny kolor.
  • Kierunek obserwacji – Ma on znaczenie w przypadku powierzchni odblaskowych (pokrytych np. farbami satynowymi lub metalicznymi). Zmiana k±ta obserwacji powoduje zmianê postrzegania barwy. Zjawisko to nie dotyczy natomiast farb daj±cych efekt matowy.
  • Rodzaj t³a – Na postrzeganie koloru wp³yw ma tak¿e jego otoczenie. Jasne t³o zawsze sprawa, ¿e barwa wydaje siê ciemniejsza i odwrotnie, ciemne t³o sprawa, ¿e wydaje siê ona ja¶niejsza.
  • Indywidualne cechy narz±du wzroku danej osoby – Na postrzeganie kolorów wp³yw ma równie¿ indywidualna budowa oka ka¿dego cz³owieka. Ponadto czu³o¶æ naszego wzroku zmienia siê z wiekiem.

Systemy kolorów

Bogactwo przej¶æ tonalnych pomiêdzy kolorami podstawowymi sprawi³o, ¿e dla wygody projektantów opracowano fachowe systemy klasyfikacji barw – np. NCS, DUN czy system Munsella. Najbardziej rozpowszechniony jest system NCS, czyli Natural Colour System. Opiera siê on na sze¶ciu podstawowych barwach:

  • czterech kolorach chromatycznych,
  • dwóch kolorach monochromatycznych.

zdjecie
Kolory w pracy architekta i malarza [fot.: Sigma Coats]
Kolory chromatyczne tworz± ko³o barw, w którym kolory podstawowe s± rozmieszczone co 90 stopni a powsta³e w ten sposób æwiartki dziel± siê dodatkowo na 100 czê¶ci.

  • Dziêki temu z ³atwo¶ci± mo¿na ustaliæ procentowy udzia³ poszczególnych barw. Np. Y90R oznacza ¿ó³ty z 90% czerwieni, co oznacza, ¿e kolor sk³ada siê w 10% z podstawowej ¿ó³ci i w 90% z czerwieni – wyja¶nia Anna Korecka.

Bia³y i czarny znajduj± siê natomiast pod i nad ko³em kolorów, tworz±c o¶, sk³adaj±c± siê ze 100 czê¶ci. O¶ ta opisuje stopieñ sczernienia i nasycenia kolorem dla ka¿dej barwy systemu. Np. przy warto¶ci S 20 30 liczba 20 oznacza stopieñ sczernienia a 30 stopieñ nasycenia kolorem. System NCS okazuje siê, wiêc bardzo precyzyjnym narzêdziem, pozwalaj±cym dok³adnie okre¶liæ cechy konkretnej barwy.

Dobór kolorystyki w praktyce

Aran¿acja kolorystyczna powinna uwzglêdniaæ zarówno modê czy preferencje klienta, jak i czynniki zwi±zane z warto¶ciami malowanego pomieszczenia. Przede wszystkim istotny jest rodzaj o¶wietlenia – tak naturalnego, jak i sztucznego. Nale¿y zwróciæ uwagê, jak usytuowane jest pomieszczenie: od jakiej strony i jak bardzo intensywne jest padaj±ce ¶wiat³o. W silnie o¶wietlonych rano wnêtrzach, kolory wydaj± siê o wiele mocniejsze. Natomiast w tych, gdzie nie pada ostre ¶wiat³o, wygl±daj± one naturalniej.

Niezbêdne jest wziêcie pod uwagê ilo¶ci i rodzaju sztucznego o¶wietlenia, a tak¿e jego rozmieszczenia. Dobre i mocne o¶wietlenie bêdzie idealne dla ciemnych i intensywnych barw, pozwoli bowiem je podkre¶liæ. ¦ciany w ciep³ym kolorze potrzebuj± równie¿ ciep³ego (¿arowego) o¶wietlenia, podobnie barwy zimne bêd± komponowaæ siê z o¶wietleniem zimnym. Do dyspozycji mamy równe rodzaje o¶wietlenia: ogólne, miejscowe i akcentuj±ce. Odpowiednie ich dobranie podkre¶li kolory ¶cian i sprawi, ¿e wnêtrze nabierze wyj±tkowego charakteru.

Dobrze zwróciæ uwagê tak¿e na kubaturê i funkcjê pomieszczenia. Dziêki odpowiedniej kompozycji barw mo¿emy skutecznie modelowaæ wnêtrze i sprawiæ by wyda³o siê optycznie wiêksze lub szersze.

  • Chc±c powiêkszyæ przestrzeñ, siêgnijmy po zimne, pastelowe barwy, które wyd³u¿± i poszerz± wnêtrze. Natomiast jasne kolory pozwol± te¿ podwy¿szyæ pomieszczenie, gdy sufit i 10 cm górnej czê¶ci ¶ciany pomalujemy farb± o takim odcieniu. Odwrotnie jest w przypadku wysokich pokojów – maluj±c ten fragment ciemniejszym kolorem, sprawimy, ¿e pomieszczenie wyda siê ni¿sze. Z kolei ciemne, równoleg³e tonacje na suficie i pod³odze, przy jasnych ¶cianach, pozwol± je poszerzyæ. Mo¿emy u¿yæ te¿ wzorów np. ciemnych pasów: pionowe wyd³u¿± pomieszczenie, natomiast poziome skróc± je, a przy tym poszerz± – opowiada ekspert PPG Deco Polska.

zdjecie
Kolory w pracy architekta i malarza [fot.: Sigma Coats]
Ciekawym rozwi±zaniem jest monochromatyczna aran¿acja wnêtrza, kiedy za pomoc± jednego koloru lub jego ró¿nych tonacji komponujemy ca³o¶æ wystroju. Ze wzglêdu na nasycenie kolorów mo¿emy uzyskaæ oryginalne i stylowe efekty. Zestawy monochromatyczne pozwalaj± te¿ na pó¼niejsze wykoñczenie pomieszczenia wyj±tkowymi dekoracjami ro¿nych faktur i materia³ów, np. metali, szk³a, powierzchni kamiennych i drewnianych, które w monochromatycznym wnêtrzu prezentuj± siê niezwykle korzystnie.

Postrzeganie kolorów okazuje siê bardziej skomplikowane ni¿ mo¿e siê to wydawaæ. Podczas projektowania i malowania warto, wiêc zwróciæ uwagê na dodatkowe czynniki, takie jak o¶wietlenie lub t³o. Dziêki nim gotowe pomieszczenia z pewno¶ci± bardziej przypadn± do gustu klientom.

autor: opracowanie: Redakcja, ¼ród³o: Sigma Coatings

powrót

 

Dodaj komentarz:

Dodaj swój komentarz
Autor komentarza:
Tre¶æ komentarza:
Kod:
Wpisz kod:
Akceptujê regulamin

Wasze komentarze:

Aktualnie brak komentarzy

Szukaj:
 
 
 

PROJEKT I WYKONANIE: www.themedia.pl  
G£ÓWNA | O NAS | REKLAMA | POLITYKA PRYWATNO¦CI | KONTAKT


Copyright © 2011 by panoramabudownictwa.pl - profesjonalnie o budowaniu i remontach