Szukaj w serwisie

Kategorie:

Nawierzchnie | Ogrody zimowe | Bramy i ogrodzenia | Balkon i taras

Tutaj jesteś: Wokół domu / Bramy i ogrodzenia

Napęd do bram garażowych: montaż i uruchomienie

kategoria: Bramy i ogrodzenia , opracowanie: Redakcja, źróło: FAAC
Napęd do bram garażowych: montaż i uruchomienie
Napęd do bram garażowych: montaż i uruchomienie [fot.: FAAC]

Prawidłowy montaż napędu zapewni sprawne i bezpieczne funkcjonowanie każdej bramy automatycznej, także garażowej. Prace musi wykonać wykwalifikowany monter, współpracujący z firmą, której produkt zakupiliśmy. Ale my również powinniśmy orientować się jak wygląda poprawna instalacja.

Przy wyborze napędu trzeba przede wszystkim pamiętać, że musi on poradzić sobie z ciężarem bramy, a także być dopasowany do jej typu i wielkości. Przed przystąpieniem do instalacji warto zapoznać się też z instrukcją dołączoną do produktu.

Montaż na bramie

Konstrukcja bramy do garażu musi umożliwiać montaż napędu. Większość bram jest przystosowana do automatyzacji. Przykładem napędu do bram garażowych jest model D600 firmy FAAC. Zastosowano w nim prosty system łączenia szyny z głowicą, bez konieczności rozbierania napędu. Prace zaczynamy od wykonania testów. W szczególności należy sprawdzić zgodność wymiarów bramy z wymiarami i kątami podanymi w danych technicznych oraz upewnić się, że jest ona wystarczająco sztywna. Prace montażowe najlepiej prowadzić przy zamkniętej bramie, co zapewni bezpieczne warunki pracy. Przy standardowej bramie, o wysokości do 2,5 m, wystarczą tylko dwa punkty mocowania napędu – do nadproża i do sufitu. W przypadku wyższych bram zalecane jest zamontowanie dodatkowej podpory szyny jezdnej.

Obsługa manualna

W przypadku braku zasilania istnieje możliwość ręcznego otwierania bramy. Służy do tego mechanizm wysprzęglający obsługiwany za pomocą cięgna zamocowanego do wózka prowadnicy. W celu wygodnej obsługi ustalamy wysokość rączki cięgna (nie wyżej niż 180 cm nad ziemią) i odcinamy nadmiar linki. Na końcu linki zawiązujemy supeł i składamy rączkę. Pociągamy ją w dół, upewniając się, że brama otwiera się ręcznie. Żeby ją zasprzęglić ciągniemy za rączkę poziomo w kierunku bramy. Po puszczeniu rączki okienko LOCK ma być czerwone. Przesuwamy bramę ręcznie do momentu zablokowania.

Po włączeniu zasilania brama musi wykonać 2-3 cykle, po czym wraca do stanu zaprogramowania. Jeśli nie ma dodatkowego wejścia do garażu, możemy wysprzęglać napęd z zewnątrz przy pomocy zewnętrznego mechanizmu zamocowanego do istniejącej klamki lub dodatkowego zamka. Należy pamiętać o każdorazowym prawidłowym zasprzęgleniu bramy przed rozpoczęciem pracy automatycznej. Możliwe jest również zamontowanie dodatkowego zestawu akumulatorów, który umożliwi nam otwarcie/zamknięcie bramy przy braku prądu.

Centrala sterująca

Przed rozpoczęciem programowania centrali sterującej musimy dokładnie sprawdzić jej elementy i dane techniczne. - Zwróćmy uwagę na przełączniki programowania i układ logiczny sterowania. Dla przykładu, jeśli brama podczas zamykania napotka na przeszkodę więcej niż trzy razy pod rząd, automatyka przyjmie daną pozycję jako nowy punkt zamknięcia i przełączy się do stanu „zamknięte”. Aby ponownie wprowadzić prawidłową pozycję, należy usunąć przeszkodę i uruchomić nowy cykl – mówi Jacek Baran, specjalista FAAC Polska. Nie wszystkie ustawienia fabryczne można zmienić. Istnieje możliwość włączenia lub wyłączenia funkcji wstępnego świecenia lampy sygnalizacyjnej, lecz nie można np. skrócić czasu świecenia wewnętrznego oświetlenia po zakończeniu cyklu pracy.

Zwróćmy też uwagę na gniazdo zasilające. Wspomniany już napęd D600 to produkt, którego podłączenie nie wymaga zastosowania trzyżyłowego kabla z przewodem ochronnym. Przy montażu można więc wykorzystać istniejące przewody oświetleniowe. Standardowy napęd jest również wyposażony w enkoder, ale jako dodatkowe zabezpieczenia możliwe jest zastosowanie fotokomórek, które montujemy na wysokości ok. 50 cm w świetle bramy.

Programowanie

Podstawową zasadą jest odcięcie zasilania przed przystąpieniem do prac przy płycie połączeń. Połączenia elektryczne wykonujemy zgodnie ze schematem załączonym do instrukcji. Parametry pracy automatu ustawiamy za pomocą przełączników DS1 - DS4. Przechodzimy do trybu nauki. Cykl ustawiania przeprowadzamy przy zamkniętej obudowie, wystarczy zdjąć tylną klapę. Napęd musi być zablokowany, niezależnie od pozycji bramy. Nauka może być automatyczna albo ręczna. Po jej zakończeniu uruchamiamy system automatyczny na jeden pełny cykl dla sprawdzenia prawidłowych punktów zatrzymania. Jako ostatnie programujemy piloty. Automat ma dwa tryby pracy: automatyczną (z automatycznym zamknięciem po określonym czasie) i „krok po kroku” (każdy ruch bramy obsługiwany jest pilotem).

Uruchomienie

Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić stan wejść urządzenia i upewnić się, że wszystkie zabezpieczenia są prawidłowo podłączone. Wykonujemy kilka cykli otwarcia/zamknięcia w celu sprawdzenia poprawności działania podłączonych akcesoriów. System powinien potrafić wykryć przeszkodę znajdującą się na wysokości większej niż 50 mm nad ziemią. Monter musi również zadbać o dostarczenie nam wszelkich informacji związanych z ręczną obsługą systemu w razie awarii oraz przekazać nam broszurkę ostrzegawczą załączoną do produktu.

Brama garażowa może też pracować w parze z bramą wjazdową. Pożądaną sytuacją jest, aby oba napędy pochodziły od jednego producenta i miały odpowiednią centralę, która pozwoli je obsługiwać przy użyciu tylko jednego pilota, co zdecydowanie ułatwi nam codzienne użytkowanie bramy.

autor: opracowanie: Redakcja, źróło: FAAC

powrót

 

Dodaj komentarz:

Autor komentarza:
Treść komentarza:
Kod:
Wpisz kod:
Akceptuję regulamin

Wasze komentarze:

Aktualnie brak komentarzy

Szukaj:

 
 

PROJEKT I WYKONANIE: www.themedia.pl  
GŁÓWNA | O NAS | REKLAMA | POLITYKA PRYWATNOŚCI | KONTAKT


Copyright © 2011 by panoramabudownictwa.pl - profesjonalnie o budowaniu i remontach