Szukaj w serwisie

Kategorie:

Temat na czasie | Nowo¶ci rynkowe | Wydarzenia | Rynek budowlany | Prawo | Finanse | Narzêdzia | Zabytki

Tutaj jeste¶: Aktualno¶ci / Prawo

Rusza system wymiany informacji przestrzennej

kategoria: Prawo

W niedalekiej przysz³o¶ci dostêp do wszystkich potrzebnych danych stanie siê prostszy ni¿ kiedykolwiek. Jedno klikniêcie ma w zupe³no¶ci wystarczyæ, aby na ekranie komputera wy¶wietli³y siê informacje geodezyjne b±d¼ geologiczne o dzia³ce, któr± ju¿ od d³u¿szego czasu mamy na oku.

Wbrew pozorom nie jest to próbka futurologicznego opowiadania, lecz ca³kiem realny pomys³, maj±cy silne prze³o¿enie w praktyce, przynajmniej na poziomie prawodawstwa unijnego czy polskiego ustawodawstwa. Chodzi tu przede wszystkim o Dyrektywê 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 roku ustanawiaj±c± infrastrukturê informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej, okre¶lan± w skrócie INSPIRE.

To nic innego jak system wymiany informacji przestrzennej, pozwalaj±cy na nieograniczony (w za³o¿eniu) dostêp do wszelkich, elektronicznych danych przestrzennych zgromadzonych nie tylko przez organy administracji publicznej, ale równie¿ przez osoby trzecie.

- Trzeba wyja¶niæ, ¿e poprzez dane przestrzenne rozumiemy dane odnosz±ce siê do okre¶lonego obszaru geograficznego. Zatem chodzi tutaj o bardzo szeroki wachlarz informacji, jakie potencjalny petent móg³by uzyskaæ od ró¿nych organów administracji publicznej, oczywi¶cie w tradycyjny sposób, tj. osobi¶cie udaj±c siê do ich siedziby i spêdzaj±c spory kawa³ek czasu na za³atwienie tych spraw. - mówi Anna Macina, specjalista ds. marketingu firmy architektonicznej ARCHETON Sp. z o.o. - Mówi±c krócej, dane przestrzenne to niezbêdna wiedza odnosz±ca siê do interesuj±cego nas w konkretnym momencie wycinka obszaru geograficznego, na któr± mog± siê sk³adaæ informacje o rodzaju dzia³ki, jej charakteru geologicznego, informacje o jej zasobach mineralnych, klasie, dane o rozmieszczeniu ska³ i osadów, zasobach energetycznych takich jak energia wiatrowa, rozmieszczeniu siedlisk i gatunków ro¶lin oraz zwierz±t czy obszarów chronionych.

Jednak prezentacja takich informacji bez ich opisania przedstawia³aby siê jako s³upki nic nie mówi±cych cyferek, a wtedy takie dane by³yby zupe³nie bezwarto¶ciowe. Dlatego te¿ oprócz danych przestrzennych wprowadzono tzw. metadane, czyli informacje opisuj±ce zbiory danych przestrzennych, które umo¿liwiaj± ich odnalezienie, inwentaryzacjê i przede wszystkim ich praktyczne zastosowanie. Dopiero dane przestrzenne i opisuj±ce je metadane tworz± infrastrukturê informacji przestrzennej rozumian± jako zbiór nie tylko informacji przestrzennej, ale równie¿ us³ug, ¶rodków technicznych, procedur, procesów, które dotycz± tych danych i s± stosowane przez organy administracji publicznej.

Potrzeba stworzenia takiego systemu pojawi³a siê w momencie, gdy organy Unii Europejskiej spostrzeg³y problemy zwi±zane z korzystaniem z informacji przestrzennej jakie mia³y organy pañstw cz³onkowskich na ró¿nych szczeblach. Problemy dotyczy³y mo¿liwo¶ci uzyskania informacji, ich jako¶ci, organizacji i dostêpno¶ci.

Rozwi±zanie tych problemów wymaga wspólnych dzia³añ nastawionych na wymianê i ³±czenie danych przestrzennych na ró¿nych poziomach ich tematyczno¶ci i dostêpno¶ci. U podnó¿a jednak tkwi polityka unijna zmierzaj±ca do podejmowania dzia³añ maj±cych bezpo¶redni lub po¶redni wp³yw na ¶rodowisko. St±d te¿ pojawi³a siê wy¿ej wspomniana Dyrektywa jako kolejna cegie³ka w budowaniu spójno¶ci w pañstwach cz³onkowskich.

Polski ustawodawca natomiast, uchwali³ ustawê z dnia 4 marca 2010 roku o infrastrukturze informacji przestrzennej, która zosta³a podpisana przez Marsza³ka Sejmu, pe³ni±cego obowi±zki Prezydenta i wesz³a w ¿ycie w po³owie czerwca tego roku.

Ustawa ta jest wiernym przeniesieniem za³o¿eñ rozwi±zañ zawartych w unijnej Dyrektywie, wprowadza oczywi¶cie dodatkowe konstrukcje, aby dostosowaæ siê do polskich uwarunkowañ. Organy administracji publicznej, prowadz±ce rejestry publiczne, maj± za zadanie nie tylko tworzyæ i rozporz±dzaæ infrastruktur± informacji przestrzennej, ale równie¿ obs³ugiwaæ sieæ us³ug dotycz±cych tej infrastruktury. Chodzi tutaj o do¶æ oczywist± kwestiê, a mianowicie us³ugi wyszukiwania zbiorów danych, pobierania kopii tych zbiorów, wyja¶niania symboli kartograficznych czy zawarto¶ci metadanych.

- Co wa¿ne, organy administracyjne bêd± mog³y swobodnie wymieniaæ miêdzy sob± potrzebne informacje, co na pewno skróci czas oczekiwania na nie. Poza tym ustawa przewiduje mo¿liwo¶æ w³±czenia do infrastruktury zbiorów danych przestrzennych tych danych, które nale¿± do osób trzecich. - dodaje Anna Macina, specjalista ds. marketingu firmy architektonicznej ARCHETON Sp. z o.o.

Praktyczn± postaæ jak± przybiera ta infrastruktura informacji przestrzennej, to portal internetowy umo¿liwiaj±cy bezp³atny i powszechny dostêp do rejestrów publicznych. Zadanie stworzenia takiego geoportalu zosta³o powierzone G³ównemu Geodecie Kraju - wprawdzie od paru lat funkcjonuje www.geoportal.gov.pl, lecz do tej pory serwis ten nie mia³ odpowiedniej, pe³nej podstawy prawnej dla swego funkcjonowania i w tym ujêciu wej¶cie w ¿ycie ustawy na pewno przyczyni siê do polepszenia jako¶ci us³ug, jakie on oferuje.


powrót

 

Dodaj komentarz:

Dodaj swój komentarz
Autor komentarza:
Tre¶æ komentarza:
Kod:
Wpisz kod:
Akceptujê regulamin

Wasze komentarze:

Aktualnie brak komentarzy

Szukaj:
 
 
 

PROJEKT I WYKONANIE: www.themedia.pl  
G£ÓWNA | O NAS | REKLAMA | POLITYKA PRYWATNO¦CI | KONTAKT


Copyright © 2011 by panoramabudownictwa.pl - profesjonalnie o budowaniu i remontach